Bag efb.dk

EfB’s officielle hjemmeside har taget et stort skridt i design og brugervenlighed. Bag det elektroniske ansigt udadtil står en glødende EfB’er og en fagmand.

Født og opvokset i Bording i det midtjyske uldbælte lå det til, at Hans Vestergaard Jensen skulle blive fan af de gulblusede fra Ikast fS.

Men det omvendte skete da Esbjerg fB i 1973 var på besøg på Ikast Stadion og besejrede hjemmeholdet, hvor syvårige Hans tabte sit fodboldhjerte. Mulighederne for at dyrke lidenskaben for EfB blev styrket, da han siden flyttede til Vestjylland og kom i nærkontakt med klubben.

Selv om han nu atter bor i det midtjyske med kone og to børn, er han i den grad vokset sammen med EfB, at han ud over at stå for klubbens program til hjemmekampe også er ansvarlig for indholdet på klubbens officielle hjemmeside www.efb.dk

– Afstanden er slet ikke noget problem. EfB er en livsstil, og alle, der kender mig, forbinder mig med klubben. Jeg er stolt af tilhørsforholdet og har været det hver eneste dag i de 30 år, det foreløbig har varet. Det handler meget om gensidig tillid. Så længe den er til stede, vil det altid være en ære for mig at være tilknyttet EfB i en funktion, og jeg vil gerne være med til at tegne klubben udadtil, siger Hans V. Jensen, 37 år.

Den nye webmaster

En helt nydesignet hjemmeside udviklet i samarbejde med klubbens nye webmaster, Henrik F.E. Andersen, er lidt af et svendestykke for webteamet. De afdæmpede blå farver og den stærkt forbedrede funktionalitet er med til at præsentere EfB på en spændende og indbydende måde over for de 700-1000 fans og andre interesserede, der dagligt besøger www.efb.dk Når det handler om en fodboldklub, giver indholdet lidt sig selv.

– Brugerne på sitet vil først og fremmest have nyheder om holdet og klubben. De vil have referater af klubbens kampe, og de vil have statistikker. Siderne inden for disse områder er da også de mest besøgte på hjemmesiden, siger Henrik Andersen, 28 år.

Han kendte ikke det store til EfB, da han først på året blev spurgt, om han kunne tænke sig at stå for den grafiske og tekniske opbygning af hjemmesiden. For den tidligere kontor- og bankmand, der nu er i gang med den toårige uddannelse til multimediedesigner på Erhvervsakademi Vest i Esbjerg var det en ideel mulighed for at prøve teorien af i cyberspace.

– For mig er de mest tydelige forbedringer tilgængeligheden på sitet. Jeg tror, brugerne vil opleve, at det er blevet hurtigere og nemmere at få overblik over lige præcis det område, de ønsker. De går ikke forgæves efter oplysninger om en kamp eller en spiller, siger Henrik Andersen.

Elektronisk ansigt udadtil

Hans V. Jensen har kunnet følge den støt stigende trafik, siden han for tre år siden begyndte at arbejde med hjemmesiden. Han er ikke i tvivl om dens stigende betydning for kontakten til den voksende fan- og tilskuerskare.

– Hjemmesiden betyder næsten alt. Der er mennesker, der som noget af det første dagligt går ind og tjekker efb.dk for nyheder. Derfor er det så vigtigt at have en hurtig og troværdig opdatering, også fordi hjemmesiden i stigende grad bliver klubbens ansigt udadtil. Vi bestræber os på, at brugerne føler sig hjemme på siden og vender tilbage for at hente nye informationer om EfB, siger Hans V. Jensen.

En dynamisk hjemmeside kræver opdatering flere gange ugentlig for at være interessant for besøgende. Den fremtræder nu professionelt og indbydende, og der er skabt en grafisk ramme om de fortsatte forbedringer, som webdesigner Henrik Andersen allerede masser af ideer til.

– Jeg vil for eksempel gerne have udbygget shopfunktionen i fremtiden, så vi kan informere bedre om de enkelte varer. Jeg kunne også godt tænke mig, at fans kunne følge udekampe med løbende opdateringer og billeder på sitet. I det hele taget er det min drøm, at vi med tiden kan få lyd og billeder på sitet. Men man må også være realistisk, for de nye elementer skal laves for at blive brugt, og vi må tilføre dem, efterhånden som vi har ressourcer til det, siger Henrik Andersen.

Klubfølelsen er vakt

Han blev oprindelig kontaktet gennem sin kammerat, Ivan Popp, der er med i webteamet og skriver en del af referaterne fra EfB´s kampe. I begyndelsen delte han ikke deres glødende interesse for klubben, men mange måneders intensivt arbejde med at udvikle en ny hjemmeside har styrket forholdet.

– Jeg må indrømme, at jeg efter at have beskæftiget mig med efb.dk i et halvt år begynder at kunne mærke en klubfølelse. Jeg følger meget mere med i, hvad der rører sig omkring holdet, og hvor EfB befinder sig i tabellen, siger Henrik F.E. Andersen.

Med et snævert partnerskab med Hans V. Jensen kan det også være nødvendigt at bekende kulør. Selv om Henrik Andersen har det tekniske og Hans i kraft af sin fodboldviden det indholdsmæssige i den interne arbejdsdeling, ville en skabstilhænger af en anden dansk ligaklub formentlig have sværere ved at trænge igennem med sit budskab over for en af EfB Elites frivillige nøglepersoner.

EfB-direktør: Flot arbejde

EfB Elites direktør, Niels Erik Søndergård, kunne lide, hvad han så, da han i juli for første gang klikkede ind på den helt nydesignede www.efb.dk

– Vi har fået en flot og brugervenlig hjemmeside med de gode informationer og nyheder om klubben, der skal være. Vi har længe trængt til et nyt look, og funktionaliteten er stærkt forbedret med links til relevante hjemmesider og andre faciliteter. Desuden har vi fået flere informationer på engelsk, hvilket også hører med, når man som klub bevæger sig op på et højere niveau, siger Niels Erik Søndergård.

Han fremhæver, at EfB´s hjemmeside fra begyndelsen var resultatet af frivilligt arbejde, og at springet op på et højere niveau også er sket ad den vej.

– Jeg synes, det er et flot stykke arbejde udført af primært to mennesker, der har haft det ved siden af et civilt job og et studium. Det viser betydningen af at have folk med et fodboldhjerte, der brænder for klubben. Hans har haft ret frie hænder, fordi vi ved, han altid arbejder til gavn for klubben, siger Niels Erik Søndergård.

EfB-Magasinet, udsendt til over 80.000 husstande i Ribe Amt, den 10. november, 2003.